Velholapset aloittavat Tylypahkan 11-vuotiaana. Jästilapset (ja jästisyntyiset lapset) ovat siinä iässä käyneet koulua jo monta vuotta. Meitä alkoikin ihmetyttämään, mitä velholapset tekevät ennen koulun aloittamista.
Onko heillä joku päiväkodin tyyppinen paikka, minne pienemmät lapset voidaan laittaa hoitoon? Onko toinen vanhemmista kotona ainakin niin kauan, että kaikki lapset menevät Tylypahkaan? Vai hoitaako joku sukulainen niitä lapsia, jotka eivät pärjää yksin kotona sillä välin kun vanhemmat ovat töissä?
Entäpä onko Tylypahka ensimmäinen koulu, jota velhoperheiden lapset käyvät? Olennaisin kysymys tässä kohdin on, missä velholapset oppivat lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan. Kyseisiä taitoja ei ainakaan Tylypahkan ensiluokkalaisille opeteta, vaan niiden oletetaan olevan hallussa. Oppilaat saavat heti ensimmäisillä tunneilla läksyjä, joissa heidän oletetaan lukevan ja kirjoittavan. Taikajuomien tunneilla heidän puolestaan oletetaan osaavan mitata oikeat määrät aineksia kattilaan. Missään kohdin kukaan ei kuitenkaan varmista, että kaikki oikeasti osaavat näihin tehtäviin vaadittavat perustaidot. Esimerkiksi Suomessa on lapsia, jotka eivät osaa kouluun tullessaan laskea edes kymmeneen. Laskutaito ja numeroiden tunnistaminen vaativat systemaattista ohjattua harjoitusta, jota ei velholapsille ainakaan meille annettavien tietojen mukaan ole tarjolla. Kukaan ei voi kuitenkaan olettaa, että Tylypahkaan tulevat lapset ovat oppineet perustaidot itsenäisesti vain siksi, että aloittavat koulun myöhemmin.
Jästisyntyiset lapset puolestaan ovat varmasti olleet koulussa noin viisi vuotta ennen Tylypahkan aloittamista. Tämän myötä on melko varmaa, että kaikki osaavat lukea, sillä he ovat taatusti harjoitelleet sitä, samoin kuin matikkaa, jästikoulussa. Opiskelussa vaadittavissa perustaidoissa jästisyntyiset saattavat olla velhoperheiden lapsia paljonkin edellä, mikäli velholapset eivät ole saaneet minkäänlaista opetusta perustaidoissa.
Jos otaksutaan, ettei velholapsilla ole minkäänlaista opiskelupaikkaa ennen Tylypahkaa, on oletettavaa että heidän edellytetään opiskelevan perusluku- ja laskutaito itsenäisesti tai vanhempien avulla. Paljon lasketaan sen varaan, että vanhemmat ovat kykeneviä ja halukkaitta opettamaan jälkikasvuaan. Tämä asettaa eri perheiden lapset epätasa-arvoiseen asemaan. Ei voida olettaa, että kaikki lapset voisivat oppia esimerkiksi lukemaan itsenäisesti ilman muodollista opetusta. Englanti ei ole suomen tavoin kieli, jossa kirjaimet ja äänteet vastaavat pitkälti toisiaan, joten harva oppii lukemaan itsestään. On totta, että jotkut voivat oppia lukemaan ilman opastusta, mutta kaikkien ei voi olettaa olevan kykeneviä tähän.
Oma ryhmänsä tässä ovat tietenkin ne, joilla on jokin oppimisen vaikeus (esim. Suomessa lukivaikeus). Jos lapsi on esimerkiksi dysfaattinen, on erittäin epätodennäköistä että hän oppii lukemaan ilman apua. On kuitenkin oletettavaa, että tällaisiakin lapsia velhomaailmasta löytyy, vaikkei niistä missään puhuta. Jos lapsella on jokin erityinen oppimisen vaikeus, hän tarvitsee tukea opiskelussaan. Jos velholapsilla ei ole minkäänlaista koulutusta ennen Tylypahkaa, tällaiset lapset ovat hankaluuksissa heti opintojen alusta lähtien.
Velhomaailmaan kaivattaisiinkin esikoulun tapainen instituutio, jossa kaikille lapsille opetettaisiin perusluku- ja laskutaito ennen Tylypahkaan menoa. Instituution perustamista voinee vaikeuttaa se, että velhoperheet asuvat hajanaisesti eri puolilla maata. Joskin Taikaministeriö sijaitsee Lontoossa ja sinne vehot pääsevät töihin ongelmitta. Esikoulunhan voisikin perustaa niin, että ympäri maata sijaitsisi muutamia paikkoja, joissa opetusta annetaan, ja lapset matkustaisivat sinne päivittäin (tai vaikkapa kolme kertaa viikossa) hormipulverilla. Näin taattaisiin jokaiselle Tylypahkassa aloittavalle oppilaalle opiskelussa vaadittavat perustaidot.
– Laura –
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti