Tylypahkan pimeyden voimilta suojautumien opettajat vaihtuvat tiuhaan tahtiin. Tämä aiheuttaa sen, että jokainen opettaja tuntuu opettavan hieman eri asioita eri vuosina, mikä puolestaan ei ole oppialiden etujen mukaista yhteisten tutkintojen vuoksi. Viidentenä vuonna suoritettava V.I.P ja seitsemäntenä suoritettava S.U.P.E.R ovat tärkeintä tutkintoja, jotka toivottavasti laaditaan joidenkin tiettyjen perusteiden mukaan. Jos opettajat saavat opettaa ihan mitä huvittaa, ei tutkintoihin tarvittavia tietoja välttämättä saada. Tylypahkassa pitäisi siis olla jokinlainen opetuksen sisältöjä koskeva yhteinen suunnitelma – mitä minäkin vuonna on tarkoitus oppia. Tämä mahdollistaisi sen, että jokainen oppilas saisi mahdollisuuden oppia tietyt asiat ennen tutkintoja, jotka vaikuttavat heidän tulevaan elämäänsä ja ammatinvalintaansa.
Liekehtivässä pikarissa Vauhkomieli viittaa ohimennen taikaministeriön antamiin ohjeistuksiin siitä, milloin anteeksiantamattomat kiroukset voidaan näyttää oppilaille. Taikaministeriöllä on siis olemassa jonkinlaiset ohjeistukset Tylypahkan opetuksen järjestämiseksi – on tietysti eri asia noudatetaanko niitä. Vauhkomieli näyttää anteeksiantamattomia kirouksia neljäsluokkalaisille, vaikka taikaministeriön ohjeessa vasta kuudesluokkalaiset ovat tarpeeksi vanhoja kyseisten kirousten näkemiselle. Dumbledore kuitenkin luottaa oppilaiden hermoihin enemmän ja antaa näin ollen Vauhkomielen rikkoa taikaministeriön ohjeistuksia. Onko oikein, että koulun rehtori voi rikkoa selväsanaisia ohjeita, joita Britannian velhomaailman hallitus on säätänyt?
Jokainen pimeyden voimilta suojautumisen opettaja on on painottanut opetuksessaan eri asioita. Oraven painotuksista ei mainita, mutta Lockhart opettaa oppilaille lähinnä kuinka täydellinen hän itse on ja miten hän itse on selviytynyt vaarallisista tilanteista ja Lupin puolestaan keskittyy oppialiden kanssa erilaisiin pimeyden olentoihin. Vauhkomieli valittaa aloittaessaa, että neljäsluokkalaiset ovat auttamattomasti jäljessä kirouksissa. Emme tietysti tiedä, mitä em. opettajat ovat opettaneet muille vuosikursseille, sillä Harryn vuosiluokka on kirjoissa keskiössä, mutta hajanaiselta opetus kyseisessä oppiaineessa vaikuttaa.
Muissa oppiaineissa tilanne on hieman parempi, sillä ainakin niitä opettavat useamman vuoden samat opettajat. Äärimmäisyyksiin samat sisällöt menevät haamuopettajan, Binnsin, tunneilla. Binns on opettanut ilmeisesti vuosikymmeniä samalla kaavalla samoista muistiinpanoista, eikä ole antanut edes oman kuolemansa vaikuttaa opetukseen. Toisaalta taas Hagrid ei selkeästikään seuraa minkäänlaista ohjeistusta, sillä monet hänen tunneilleen tuomista olennoista eivät todellakaan ole taikaministeriön hyväksymiä (esim. hevoskotkat ja sisuliskot). Jos taikaministeriöllä on kaiken opetuksen kattavat ohjeet, niitä ei selkeästikään noudateta.
Asiaa vaikeuttaa se, että velhoilla tuskin on kovinkaan kummoista opettajankoulutusta (jos sellaista on ollenkaan). Esimerkiksi Hagridilla ei varmasti ole minkäänlaista opettajankoulutusta, sillä hän ei ole edes täysivaltainen velho. Etenkin monet pimeyden voimilta suojautumisen opettajat tuntuvat tupsahtelevan milloin mistäkin ja lyhyellä varoitusajalla. Tylypahkaan tuleville opettajille tarvitsisi kuitenkin järjestää jonkinlainen pedagoginen koulutus, sillä opettajat vaikuttavat oppilaisiin kriittisessä identiteetin kehittymisvaiheessa ajan ja ovat iso osa 11-17 -vuotiaiden velhonuorten elämää. Nämä nuoret näkevät kouluaikoinaan opettajiaan varmasti enemmän kuin omia vanhempiaan, sillä he viettävät suuren osan vuodesta sisäoppilaitoksesa. Koulun opettajia ei siis pitäisi valita heppoisin perustein ja täysin kouluttamatta.
Jos opettajille järjestettäisiin koulutusta, siellä voitaisiin korostaa ministeriön ohjeistusta ja Tylypahkaa saataisiin näin lähemmäksi muuta velhoyhteiskuntaa. Kaikille oppilaille voitaisiin varmemmin taata tasa-asrvoinen koulutus ja samat opit ja tällöin myös samat mahdollisuudet.
– Laura –
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti