Lähes kaikissa kehittyneissä maissa tarjotaan koulussa jonkinlaista apua oppilaille, joilla on esimerkiksi oppimiseen liittyviä vaikeuksia, kuten lukihäiriö tai erityinen matikkaan liittyvä oppimisvaikeus. Tylypahkassa oppimisvaikeudet, kuten myös tunne-elämän ongelmat tuntuvat jäävän kokonaan huomiotta. Ongelmiin ei saa apua. Sairaat tai vammaiset lapset eivät ilmeisesti edes pääse Tylypahkaan, ainakin jos ajatellaan Ariana Dumbledoren kohtaloa. Lupin on tietysti poikkeus sääntöön, koska hänelle mahdollistettiin koulutus "sairaudesta" huolimatta.
Otan esimerkiksi Nevillen. Sarjan alussa hän on kömpelö ja huonomuistinen oppilas, jota kiusataan näiden ominaisuuksien vuoksi. Sen sijaan, että opettajat ottaisivat huomioon Nevillen vaikeudet esimerkiksi antamalla helpompia tehtäviä, he läksyttävät häntä osaamattomuudesta. Tämä johtaa siihen, että Neville alkaa pelkäämään esimerkiksi Kalkarosta. Pelolla ei saavuteta hyviä oppimistuloksia. Nevilleä voitaisiin auttaa varmasti hyvin yksikertaisilla ratkaisuilla, jos opettajat sitä haluaisivat.
Ainoa oppiaine, jossa Neville pääsee loistamaan edes hieman, on yrttitieto. Kirjat eivät kerro tarpeeksi yrttitiedon tunneista, jotta voisin varmasti tietää mistä tämä johtuu. Arvaukseni kuitenkin on, että sen lisäksi että Neville on kiinnostunut yrttitiedosta, Verso ei ole McGarmivan tapaan tiukka tai Kalkaroksen tapaan lyttäävä, vaan tukee oppilaan oppimista lempeämmällä tavalla. Myös Lupin onnistuu tuottamaan azkabanin vangissa Nevillelle onnistumisen kokemuksen uskomalla siihen, että Neville on kykenevä, vaikka Kalkaros yrittää haukkua tätä Lupinille luokan edessä. Kirjoissa Nevillen ahdinkoa kuitenkin näytetään eniten taikajuomien ja muodonmuutosten tunneilla, jossa Kalkaros kiusaa vähän kaikkia ja McGarmiva on hieman pelottava. Heistä molemmat ovat varmasti oman alansa asiantuntijoita ja tietävät mitä tekevät, mutta opettajankoulutuksen puutteen vuoksi pedagoginen osaaminen ei edistä oppilaan tasapainoista hyvinvointia.
Sarjan loppupuolella Neville on kokenut muutoksen, hänestä on tullut rohkeampi ja osaavampi. Muutos ei kuitenkaan ehdottomasti ole koulun opettajien ansiota. Feeniksin killassa Neville on Albuksen kaartin jäsen ja Harry onnistuu opettamaan hänelle monia suojataikoja, joita Neville olisi tuskin oppinut Pimennon tai Kalkaroksen tunneilla. Pimennon siksi että kukaan ei oppinut hänen tunneillaan mitään ja Kalkaroksen siksi että Neville pelkää häntä. AK:n ja ministeriön taistelun myötä Neville saa itsevarmuutta niin, että Kuoleman varjeluksissa Neville horjuttaa koulun kuolonsyöjäopettajien valtaa ja taistelee vastaan. On surullista, että muutokseen tarvitaan koulujen sääntöjen vastaista toimintaa ja henkilö, joka ei ole opettaja. Harry onnistuu olemaan sellainen opettaja, joita Tylypahka tarvitsee enemmän: kannustava, neuvoja antava ja opettamiaan asioita kokenut.
Eli, summasummarum, velhojen pitäisi oikeasti järjestää laadukasta pedagogista koulutusta, jotta opettajat voisivat olla hyviä opettajia, eivätkä pelkästään oman alansa "tieteellisiä" asiantuntijoita. He tarvitsisivat joitakin käytäntöjä, joilla auttavat oppimisvaikeuksien kanssa painivia oppilaita. Heitä nimittäin ihan varmasti on – Neville ei voi olla ainoa, jonka on vaikea oppia. Aina ei ole kyse siitä, tekeekö läksyt ja harjoittekeeko itsenäisesti. Toiset vain tarvitsevat enemmän aikaa ja apua.
– Laura –
Kirjassa, jossa Harry joutui opettelemaan okklumeusta, Kalkaros käski tätä sanomaan toisille että hän saa tukiopetusta taikajuomissa jos joku kysyisi mihin hän oli menossa.
VastaaPoista